Dumnezeu: teroristul inocentei umane?


Emil M. Cioran este profesorul extrem al operei filosfice moderne, renumit fiind de limbajul agresiv si rafinant in criticarea si dezbinarea oricarui concept care informa populatia umana ca dincolo de orice suferinta sau decadenta, exista speranta.

`Exista inimi in care Dumnezeu nu poate privi fara sa-si piarda inocenta` Emil M. Cioran

Afirmatia lui Cioran (exista inimi in care Dumnezeu nu poate privi) ar fi putut sa se opreasca la nivelul recunoasteri ca omul este o fiinta care si-a pierdut inocenta atunci cand a ales sa se departeze de Dumnezeu. Fie suntem disponibili sa sustinem ca Dumnezeu este sfant, iar ca si rezultat omul este ne-sfant, sau reversam aceasta formula prin a schimba pozitia argumentului impotriva lui Dumnezeu. Cioran este exepertul operelor de acest gen. In cartile sale, Cioran recunoaste ca omul este o fiinta decadenta. Totusi, nemultumit fiind de aceasta conjuctura, autorul paseste dincolo de realitate, afirmand ca omul trebuie sa-si insuseasca un stil de negare a realitatii si a existentei umane. Mai mult, reusind (in disperare) sa manipuleze identitate umana, Ciran isi directioneaza acuzatiile nemuritoare spre Dumnezeu, facand-ul pe Acesta nu doar un terorist al inocentei umane dar si un Dumnezeu care este culminat de idea favoritismul si al selectarii umane (`Exista inimi` – adica un grup de oameni). A afirma ca Dumnezeu nu poate privi asupra unor oameni este insusi o afirmatie incorecta. Dumnezeu este capabil nu sa patrunda in inima omului (deoarece El este Creatorul acestor fiinte) dar sa si priveasca la decadenta acestei fiinte. In Scriptura (Psalmi, Iov, Isaia), Dumnezeu este alaturi de creatia Sa. A sustine ca Dumnezeu isi pierde inocenta este cea mai mare erezie a omului care s-a departat de Dumnezeul Creator. Un om care isi recunoaste decadenta ar trebui sa sustina ca Dumnezeu poate privi in inima omului fara sa-si piarda inocenta, caci aceasta nu poate fi pierduta datorita identitatii Sale (Eu sunt un Dumnezeu sfant!).

Scris de Cosmin Pascu

5 thoughts on “Dumnezeu: teroristul inocentei umane?

  1. Cosmin, presupun ca esti plecat de mult din Romania – o mare parte a articolului nu are sens in romaneste. Te rog nu o lua ca un atac – si eu sunt plecat din tara de mult, stiu cum e.

    In ce priveste declaratia lui Cioran, este o diferenta semnificativa intre ‘inocenta’ si ‘sfintenie’. Inocent este cineva care nu a fost expus pacatului, nu stie despre pacat. Adam si Eva in Eden erau inocenti – cunosteau binele dar nu stiau ce este raul. Un copil mic este inocent – nu stie prea multe despre rau si pacat.
    Sfat – in sensul in care il aplicam cand vorbim despre Dumnezeu – este cineva care este separat de pacat, nu pacatuieste, nu are relatie cu pacatul. De aceea Biblia ne spune ca pacatele noastre pun un zid de despartire intre noi si Dumnezeu. Faptul ca Dumnezeu vede si recunoaste pacatul in noi inseamna ca El nu este inocent. Faptul ca este o separare intre noi si Dumnezeu din cauza ca suntem pacatosi, inseamna ca El este sfant.

    Problema pe care o vad in afirmatia aceasta a lui Cioran, este ca el nu a inteles natura Divinitatii.

  2. Draga Alina,

    Cioran era mai mult decat un ateu. Acesta a inceput sa considere ca tot ceea ce vedem in jurul nostru este inexistent.

    Cu stima si respect,
    Cosmin Pascu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s