Atheism Remix – O noua fatada a ateismului? (Recenzie de carte)


`Ateism Remix` prezinta o introducere foarte apetisanta din domeniul ateismul academic. Autorul acestei lucrari este R. Albert Mohler Jr., care adreseaza (cu claritate si seriozitate – amintindu-ne ca ateismul nu este un concept nou) ideile si gandirea miscarii ateiste. In miscarea `Ateismului Nou` (New Atheism) – precum o denumeste in cartea sa Mohler Jr. – atitudinea celor patru promotori (Dawkings, Harris, Hitchens, Dennet) pare a fi mult mai pasiva fata de documentatia teologica (biblica) existenta in cadru academic. Autorul prezinta, in cartea sa, limitele si divergentele (cat si agresivitatea maxima de a exclude existenta unui Dumnezeu Creator – cat si revelatia lui Cristos si a Cuvantului Sau – din conceptul uman) a celor patru promovanti, care in ultimii ani au ales ca si monopol subiectiv, promovarea ateismului prin stiinta. „Ca o viziune asupra lumii, sustine autorul, ateismul este supra-reprezentat in rândul elitei intelectuale. Atei, în mare parte, dar nu exclusiv, au cumunicat propriilor audiente”.

Un capitol intreg este devotat teologului Alistair McGrath si ateistului Richard Dawkins. Interactiunea academica pe care cei doi (Dawkins si McGrath) o au in propria investigatie de a sustine sau combate ideile noului joc ateistic, este palpitanta si presarata cu sare si usturoi (caci interactiunea celor doi este provocanta). Mohler, prin faptul ca apreciaza argumentele aduse de McGrath, pare a fi, putin, nemultumit de limita anumitor argumente aduse de teologul catedrei din Oxford. In aceasi categorie este inclus si Alvin Plantinga (Profesor la Universitatea Notre Dame).

Argumentul adus de Mohler va fi, cu siguranta, descifrat si discutat de altii. Luand in considerare ca nici Mohler nu interactioneaza atat de profund cu subiectul de fata, este necesar sa pasim spre provocarea finala prezentata in cartea sa. Probabil intentia autorului este doar de a prezenta situatia eleganta a atemismului nou. Eleganta nu in sensul ca ateismul este elegant, ci doar pretentiile atribuite de Dawkins in arugmentele sale jenante. In acest sens, Mohler jr, incurajeaza Crestinii sa se implice in discutiile publice in care ateisti doresc sa domine prin dezbaterile stintifiice. Ca si crestini este important sa intelegem ca avem responsabilitatea de a dezbate acuzatiile promovate impotriva Crestinimului de catre ateisti secolului postmodern.

In concluzie, Mohler Jr., sustine urmatoarele puncte de vedere:

“Having moved from a time in which it was impossible not to believe, through a time in which it became possible not to believe, we have now arrived at a situation in which, for the elites especially, it has become impossible to believe. . . in this third stage it is theism that is considered eccentric and dangerous.”

“Sarcina noastra este de a prezenta, de a invata, de a explica, si de a apara teismul Crestin (Biblic).”
(“Our task is to present, to teach, to explain, and to defend Christian theism. On this point, the defense of biblical theism reveals the great divide in intellectual thought to be not merely over the existence of God but over the question of whether he has spoken.”)

“Credibilitatea teologia Crestina este, in esenta, legata de credibilitate a revelatiei Biblice.”
(“The credibility of Christian theology is essentially tied to the credibility of biblical revelation”)

“Auto-autentificare caracterului de revelatie divina este singura baza pe care Teismul distinct crestin poate fi stabilit”
(“The self-authenticating character of divine revelation is the only ground upon which a distinctively Christian theism can be established”)

““In the end, the existence of the supernatural, self-existent, and self-revealing God is the only adequate starting point for Christian theology. God possesses all of the perfections revealed in Scripture, or there is no coherent theology presented in the Bible… The New Atheists are certainly right about one very important thing—it’s atheism or biblical theism. There is nothing in between.”

R. Albert Mohler Jr., Atheism Remix, Crossway, 2008
Scris de Cosmin Pascu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s