Cine este crestinul? – 0 perspectiva confuza?


crestin-persecutatpersecutieIntr-un articol (scris de Paul Cocei) putem observa modificarea termenului teologic folosit de autor – intr-un mod neobisnuit si confuz pentru cei care se considera ca a fiind, cu adevarat, crestini. Toate eforturile (conform celor scrise mai jos) se datoreaza actiunilor si eforturilor umane. Crestinul este chemat sa indeplineasca aceasi lucrare pe care Cristos a indeplinit-o pe muntele Golgotei. Conform Scripturii suntem constienti ca nici un om nu este capabil sa se mantuiasca pe sine insusi. Mult mai mult, nici un crestin nu va putea sa indeplineasca ceea ce Cristos a indeplinit inaintea Tatalui.

Paul Cocei isi invita audienta acestuia sa urmeze doar exemplele Acestuia, si nu neaparat pe Cristos. In Romania, unde fiecare om isi atribuie demnitatea si dreptul de a se numi crestin, acest term trebuie sa fie redefinit. Faptul ca autorul indrazneste sa afirme ca `crestinul s-a nascut martir` – insine prezinta o exagerare teologica. Daca crestinul s-a nascut pentru a fi martir, ca si rezultat al acestei initative, nu cred ca mai avem nevoie de Cristos. Omul, conform celor mentionate de autor, este nascut pentru a fi martir, adica de a fi jerfa pentru altii (si asta doar pentru a fi considerat in procesul de canonizare).  O astfel de invatatura este falsa si confuza. Mantuirea nu exista in om si nici nu poate fi atribuita prin eforturi personale. Conform Scripturii (vezi Romani), Cristos s-a nascut pentru a se oferi Jertfa de MANTUIRE pentru intreaga lume.  Datorita acestui adevar, fiecare om este chemat sa se supuna lucrarii de rascumparare a lui Cristos.

Iata articolul lui Paul Cocei:

ar cine este crestinul? Cine este el, in adancul fiintei lui? Este parvenitul filantrop crestinul? Sau crestinul este blandul staret? In aceasta lume in care totul pare cu susul in jos, cine este crestinul? Unde il gasim?
Crestinul s-a nascut martir. Martirajul este sacrificiu, jertfa. Intru jertfa a intemeiat Hristos Biserica Sa. A intemeiat-o in balegarul din grajdul in care S-a nascut, in sudorile amestecate cu sange, in patimile si rastignirea Sa. Prin mahnirea Sa ne-a bucurat pe noi.
Asadar, nu exista Biserica fara jertfa, nu exista neam crestinesc fara jertfa … “neam sfant, preotie imparateasca” … Nu este crestin cel ce nu se jerfeste pe sine lui Hristos prin oameni.
In lupta aceasta a mantuirii sale, crestinul nu tine seama de nimic – de conveniente sociale, obligatii, sminteli – el este totdeauna constient de prezenta lui Hristos si pe Acela Il doreste, uitand cele ale lumii. Se arunca in arena precum gladiatorul, cu fiecare lupta devenind mai puternic. Spre deosebire insa de gladiator, el fuge de aplauze, pentru ca si aplauzele ii sunt inamic.
Crestinul uraste lumea. Adica o iubeste, precum si Hristos, cu inima sfaramata; dar ii uraste caile, metodele, meschinariile, fatarnicia. O uraste, pentru ca el iubeste viata vesnica, in timp ce ea iubeste viata cotidiana.

ar cine este crestinul? Cine este el, in adancul fiintei lui? Este parvenitul filantrop crestinul? Sau crestinul este blandul staret? In aceasta lume in care totul pare cu susul in jos, cine este crestinul? Unde il gasim?

Crestinul s-a nascut martir. Martirajul este sacrificiu, jertfa. Intru jertfa a intemeiat Hristos Biserica Sa. A intemeiat-o in balegarul din grajdul in care S-a nascut, in sudorile amestecate cu sange, in patimile si rastignirea Sa. Prin mahnirea Sa ne-a bucurat pe noi.

Asadar, nu exista Biserica fara jertfa, nu exista neam crestinesc fara jertfa … “neam sfant, preotie imparateasca” … Nu este crestin cel ce nu se jerfeste pe sine lui Hristos prin oameni.

In lupta aceasta a mantuirii sale, crestinul nu tine seama de nimic – de conveniente sociale, obligatii, sminteli – el este totdeauna constient de prezenta lui Hristos si pe Acela Il doreste, uitand cele ale lumii. Se arunca in arena precum gladiatorul, cu fiecare lupta devenind mai puternic. Spre deosebire insa de gladiator, el fuge de aplauze, pentru ca si aplauzele ii sunt inamic.

Crestinul uraste lumea. Adica o iubeste, precum si Hristos, cu inima sfaramata; dar ii uraste caile, metodele, meschinariile, fatarnicia. O uraste, pentru ca el iubeste viata vesnica, in timp ce ea iubeste viata cotidiana.

Continua aici
Sursa, Crestin Ortodox

3 thoughts on “Cine este crestinul? – 0 perspectiva confuza?

  1. din cate vad pt P.Cocei sacrificiul este sinonim cu jertfa,in sensul ca si atunci cand cineva isi ia painea de la gura si o da altcuiva,in sensul foarte adesea auzit:parintii fac sacrificii pt copiii lor,etc.
    ,,crestinul s-a nascut martir,, in sensul ca fiecare crestin trebuie sa-si poarte,, crucea,,,iar cei care fac asta nu o fac prin efortul propriu,ei au fost dinainte randuiti.
    Cred,Cosmine, ca altceva a vrut autorul sa spuna,decat ceea ce ai interpretat tu.Si lucrul acesta a fost posibil din cauza ca acelasi cuvant poate avea intelesuri diferite pentru oameni cu personalitate si experiente diferite.

  2. Adi,

    In primul rand crestinul nu s-a nascut martir. Omul s-a nascut pentru a traii si nu pentru a murii, desi inevitabil acesta va muri. El nu alege sa devina martir deoarece s-a nascut sa fie matir. Crestinul, cand ne referim la a purta crucea, este chemat sa isi fie constient de problemele si suferintele pe care le va intampina datorita faptului ca sunt crestini si nu ne-crestini.

    Scarificiul nu poate sa-si schimbe forma si intelesul original. Fie ne referim la jertfa sau sacrificiu, acestea trebuie sa fie pastrate in contextul din care provin, adica Vechiul si Noul Testament. Obiceiurile ortodoxe nu au acelasi inteles cu practiciile Biblice. A da paine la o alta persoana nu este sacrificiu sau jertfa.

    Nu putem afirma ca un adevar absolut (ultima afrimatie sustinuta de tine) poate fi relativ. Fie este un adevar biblic (care nu este relativ sau manipulat de personalitate si experientele unei persoane), fie unul relativ (care depinde de ceea ce dorim sau experimentam). Ceea ce este relativ nu este ne-aparat absolut.

    Cu stima si respect,
    Cosmin Pascu

  3. Ai dreptate, Cosmine, in legatura cu textul!
    Imi pare ca, daca as fi mers mai departe pe ideea lui Paul Cocei, un crestin ar trebui sa fie ‘black&white’ ca si in poza de la articol, pe cand crestinul ar trebui sa se bucure in Cristos Isus zi de zi.
    Imi place fraza cu gladiatorul si arena, chiar buna imagine!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s